X

Type keywords like Social Business, Grameen Bank etc.

Yunus Receives Champion for Global Change Award From United Nations Foundation

Yunus Receives Champion for Global Change Award From United Nations Foundation

Press Release (14 December 2021)

 

The United Nations Foundation gave this year’s Champion for Global Change Award to two winners, Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus and Dr. Ngozi Okonjo-Iweala, Director-General of the World Trade Organization. on December 9, 2021.

 

 

The Award recognizes the extraordinary contributions of individuals and organizations striving to further the work of the UN and advance its goal of a more peaceful, just, and sustainable world for everyone, everywhere. 

 

The Awards were presented in New York at “We The Peoples” event, named after the inspiring opening words of the UN Charter, and to honour the profound vision of the UN’s founders — to save future generations from the scourge of war, reaffirming the faith in human rights and equal rights, ensure justice and international law, and promote social progress and freedom.

 

Professor Muhammad Yunus, Nobel Laureate and Founder of Grameen Bank was given the Award in recognition of his enlightened leadership and innovation to enhance human dignity, equity, and justice. 

 

UN Deputy Secretary-General Amina J Mohammed presented the Award and interviewed Professor Yunus on stage focusing on his campaign for creating a Three Zero World. 

 

Previous honorees of Champion for Global Change Award include:   US Presidents Barack Obama and Bill Clinton, UN Secretaries-General Kofi Annan and Ban Ki-moon, Archbishop Desmond Tutu, and Goodwill Ambassador Angelina Jolie.

 

---------------------------------

 

প্রেস রিলিজ

জাতি সংঘ ফাউন্ডেশনের “চ্যাম্পিয়ন অব গ্লোবাল চেঞ্জ” পুরস্কার পেলেন প্রফেসর ইউনূস

 

জাতি সংঘ ফাউন্ডেশনের এ বছরের “চ্যাম্পিয়ন অব গ্লোবাল চেঞ্জ” পুরস্কারে ভূষিত হলেন নোবেল লরিয়েট প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূস ও বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থার মহাপরিচালক ড. এনগোজি ওকনজো—ইওয়েইলা। গত ৯ ডিসেম্বর ২০২১ আনুষ্ঠানিকভাবে এই পুরস্কার প্রদান করা হয়।

 

পৃথিবীর সর্বত্র, সকলের জন্য একটি শান্তিপূর্ণ, ন্যায়ভিত্তিক ও টেকসই সমাজ গঠনে জাতি সংঘের লক্ষ্যসমূহ ত্বরান্বিত করতে উল্লেখযোগ্য ব্যক্তিগত ও প্রাতিষ্ঠানিক অবদানের স্বীকৃতি স্বরূপ এই পুরস্কার প্রদান করা হয়ে থাকে।

 

এই সম্মাননা প্রদান করা হয় নিউ ইয়র্কে অনুষ্ঠিত “উই দ্য পিপল্স” অনুষ্ঠানে, যার নামকরণ করা হয়েছে জাতি সংঘ সনদের অনুপ্রেরণাদায়ী উদ্বোধনী শব্দসমূহ থেকে, এবং জাতি সংঘ প্রতিষ্ঠাকারীদের সুগভীর রূপকল্পের প্রতি সম্মান প্রদর্শন করতে — ভবিষ্যত প্রজন্মদেরকে যুদ্ধের অভিশাপ থেকে রক্ষা করতে, মানবাধিকার ও সমানাধিকারের প্রতি জাতি সংঘের আস্থা পুনর্ব্যক্ত করতে, ন্যায়বিচার ও আন্তর্জাতিক আইন নিশ্চিত করতে, এবং সামাজিক প্রগতি ও স্বাধীনতা ত্বরান্বিত করতে।

 

নোবেল লরিয়েট ও গ্রামীণ ব্যাংকের প্রতিষ্ঠাতা প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূসকে এই পুরস্কার দেয়া হলো মানুষের মর্যাদা, সমতা ও ন্যায়বিচার প্রতিষ্ঠায় তাঁর অসামান্য নেতৃত্ব ও উদ্ভাবনের স্বীকৃতি স্বরূপ।

 

জাতি সংঘের উপ—মহাসচিব আমিনা জে মোহামেদ আনুষ্ঠানিকভাবে এই পুরস্কার প্রদান করেন এবং অনুষ্ঠানেই প্রফেসর ইউনূসের একটি সাক্ষাৎকার গ্রহণ করেন যার মূল বিষয়বস্তু ছিল প্রফেসর ইউনূসের “তিন শূন্য’র পৃথিবী” ও তা সৃষ্টির প্রচারাভিযান। 

 

ইতোপূর্বে যাঁরা “চ্যাম্পিয়ন অব গ্লোবাল চেঞ্জ” পুরস্কার পেয়েছেন তাঁদের মধ্যে রয়েছেন মার্কিন প্রেসিডেন্ট বারাক ওবামা ও বিল ক্লিনটন, জাতি সংঘ মহাসচিব কফি আনান ও বান কি—মুন, আর্চবিশপ ডেসমন্ড টু টু এবং শুভেচ্ছাদূত অ্যাঞ্জেলিনা জোলি প্রমূখ।

 

Related

YSBC Web Lecture Series - Lecture#37: he Story of a Social Business Entrepreneur from Japan.

YSBC Web Lecture Series - Lecture#37: he Story of a Social Business Entrepreneur from Japan.
Join us for the 37th session of our YSBC Web Lecture Series on "The Story of a Social Business Entrepreneur from Japan" with Speaker Yukoh Satake; Co-CEO, Grameen Euglena, Japan. The session will be  moderated by A K M Moinuddin Chowdhury; Managing Director, Gra...

মাননীয় প্রধানমন্ত্রী কর্তৃক প্রফেসর ইউনূসের বিরুদ্ধে আনীত অভিযোগসমূহের জবাব

  সম্প্রতি (জুন ২০২২) মাননীয় প্রধানমন্ত্রী নোবেল লরিয়েট প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূসের বিরুদ্ধে কিছু গ...

Yunus Speaks at Parliamentary Breakfast in the German Parliament

Yunus Speaks at Parliamentary Breakfast in the German Parliament
Press Release Caption for Photo 1 : With Prof. Dr. Rita Suessmuth (born 1937), a long time friend and supporter of Yunus's programmes, came to meet Professor Yunus to hear him speak. She is the former two term President (Speaker) of German Parliament, November 1988 &...

Mahathir Mohammad Invites Professor Yunus for a Discussion

Mahathir Mohammad Invites Professor Yunus for a Discussion
Yunus Centre Press Release (March 30, 2022) Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus and Former Prime Minister of Malaysia Dr. Mahathir Mohammad greeting each other on March 28, 2022 during Professor Yunus’ 3 day visit to Malaysia. Nobel Laureate Professor Muha...

ড. মাহাথির ও প্রফেসর ইউনূসের মধ্যে বৈঠক

ড. মাহাথির ও প্রফেসর ইউনূসের মধ্যে বৈঠক
ইউনূস সেন্টার প্রেস রিলিজ (৩০ মার্চ ২০২২)  মার্চ ২৮, ২০২২ কুয়ালালামপুরে ড. মাহাথির মোহাম্মদের কার্যা...

মালয়েশিয়ার আলবুখারী আন্তর্জাতিক বিশ্ববিদ্যালয়ের প্রথম সমাবর্তন অনুষ্ঠানে ডিগ্রি প্রদান করলেন প্রফেসর ইউনূস

মালয়েশিয়ার আলবুখারী আন্তর্জাতিক বিশ্ববিদ্যালয়ের প্রথম সমাবর্তন অনুষ্ঠানে ডিগ্রি প্রদান করলেন প্রফেসর ইউনূস
ইউনূস সেন্টার প্রেস রিলিজ (২৮ মার্চ ২০২২) ছবির ক্যাপশন: আলবুখারী আন্তর্জাতিক বিশ্ববিদ্যালয়ের সমাবর্...

Yunus Gives out degrees in the first convocation ceremony of Albukhary International University (AIU) in Malaysia

Yunus Gives out degrees in the first convocation ceremony of Albukhary International University (AIU) in Malaysia
Yunus Centre Press Release ( 28 March 2022) Caption : Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus with the faculty and graduating students of Albukhary International University (AIU) at the inaugural convocation 2022. Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus gave out deg...

Yunus Scholarship | One Young World 2022

Yunus Scholarship | One Young World 2022
  Yunus Centre is currently accepting applications from candidates to participate in the One Young World 2022 Summit in Tokyo, Japan from 16-May, 2022.   The annual One Young World Summit brings together the most promising young talents from global and na...