Yunus and Paris Mayor Anne Hidalgo launches French Social Business Initiatives

Press Release (12 March, 2017)

Paris Sets Vision of Inclusion and Innovation Ahead of Paris 2024 Olympic Bid

Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus and Paris City Mayor Ms Anne Hidalgo during a meeting in Paris, France. Photo : Yunus Centre

Nobel Peace Laureate Professor Muhammad Yunus and Paris Mayor Anne Hidalgo joined 100 of France’s leading social business entrepreneurs and organisations at Paris’ City Hall on March 10, 2017 to explore innovative ways to make the Paris 2024 Olympic and Paralympic Games the most inclusive ever.

 

The event, which was also attended by Paris Olympic 2024 CEO Etienne Thobois, saw almost 100 French flagship start-ups come together to share ideas on innovation, solidarity and social issues, and discuss how collectively they can enhance the organisation of the 2024 Olympic Games.

The meeting provided a forum for ideas to be exchanged that will now be developed over the coming months at Yunus Centre Paris at Les Canaux, the hub for social and innovation economy start-ups in Paris.

Professor Muhammad Yunus said at the event, “I was impressed by the level of enthusiasm displayed by the entrepreneurs and start-ups involved in today’s gathering of minds. There was a real sense of purpose and a clear desire from those involved to support the Paris Olympic 2024 bid and make the Games as socially responsible and inclusive as possible.” Professor Yunus also expressed his hope to see Paris as the global hub for social business in the coming days riding on the enthusiasm and policy support. Professor Yunus urged the entrepreneurs to be creative. “As an entrepreneur we can solve any problem that is in front of us. We can solve any problem of the world if we decide to use our creative power”, he told the audience.

Paris Mayor Ms Hidalgo held a separate Strategy Session with Professor Yunus and her top executives. They came up with several key decisions to make Paris Olympic unique in history. The Mayor thanked Yunus for opening Yunus Centre in Paris. The Yunus Centre in Paris will promote social business in France and wider Europe.

Paris 2024 Olympic aims to be a model of inclusion, sustainable development and social innovation -- building on the city’s global leadership in social business, the sharing economy and smart city thinking.

Nobel Laureate Professor Muhammad Yunus delivering keynote speech at the Paris City Hall where about 100 Organizations and Entrepreneurs gathered to discuss about innovation and inclusiveness. Photo : Yunus Centre

END

 

প্রেস রিলিজ

 

প্রফেসর ইউনূস ও প্যারিসের মেয়র অ্যান হিদালগো কর্তৃক ফ্রান্সে সামাজিক ব্যবসা উদ্যোগ চালু,

প্যারিস ২০২৪ অলিম্পিকে প্রতিদ্বন্দ্বিতার পূর্বে অন্তর্ভূক্তি ও উদ্ভাবনের লক্ষ্য নির্ধারণ করলো প্যারিস

নোবেল লরিয়েট প্রফেসর মুহাম্মদ ইউনূস ও প্যারিসের মেয়র অ্যান হিদালগো ১০ মার্চ ২০১৭ প্যারিসের সিটি হলে প্যারিস ২০২৪ অলিম্পিক ও প্যারালিম্পিক গেম্স এ যাবতকালের সবচেয়ে অন্তর্ভূক্তিমূলকভাবে উদ্যাপনের উপায় খুঁজে বের করতে ফ্রান্সের নেতৃস্থানীয় ১০০ জন সামাজিক ব্যবসা উদ্যোক্তার সাথে এক বৈঠকে মিলিত হন।

প্যারিস অলিম্পিক ২০২৪ -এর প্রধান নির্বাহী এতিয়েন থবয়ের অংশগ্রহণে এই অনুষ্ঠানে ফান্সের খ্যাতনামা ১০০টি নবগঠিত কোম্পানী উদ্ভাবন, সংহতি ও বিভিন্ন সামাজিক ইস্যু নিয়ে মতবিনিময় করতে এবং ২০২৪ অলিম্পিক গেম্সের আয়োজনকে কীভাবে সম্মিলিতভাবে এগিয়ে নেয়া যায় তা নিয়ে আলোচনা করতে মিলিত হয়।

এই সভার মাধ্যমে বিভিন্ন আইডিয়ার একটি ফোরাম তৈরী হলো যা পরবর্তী মাসগুলোতে লে ক্যানঅ-তে অবস্থিত ইউনূস সেন্টার, প্যারিসে Ñ যা কি-না প্যারিসে বিভিন্ন নতুন সামাজিক ও উদ্ভাবনশীল ব্যবসার কেন্দ্রভূমি Ñ আইডিয়াগুলোকে আরো বিস্তৃত করবে।

অনুষ্ঠানে প্রফেসর ইউনূস বলেন, “নতুন ব্যবসাগুলো ও তাদের উদ্যোক্তারা আজ যে উৎসাহ দেখিয়েছেন তাতে আমি অভিভূত হয়েছি। প্যারিস ২০২৪ অলিম্পিক আয়োজনের জন্য প্রতিযোগিতায় এবং এই গেমসকে যথাসম্ভব অন্তর্ভূক্তিমূলক ও সামাজিকভাবে দায়বদ্ধ করার লক্ষ্যে সহযোগিতা করতে তাঁদের ঐকান্তিক লক্ষ্য ও পরিস্কার আগ্রহ এতে সুস্পষ্ট।” তিনি প্যারিসবাসীর উৎসাহ ও নীতিগত সমর্থনে প্যারিসকে আগামী দিনগুলোতে সামাজিক ব্যবসার বৈশ্বিক কেন্দ্র হিসেবে দেখতে পাবার আশা প্রকাশ করেন। উদ্যোক্তাদের যতোটা সম্ভব উদ্ভাবনশীল হবার আহ্বান জানিয়ে তিনি শ্রোতৃবৃন্দের উদ্দেশ্যে বলেন, “একজন উদ্যোক্তা হিসেবে সামনে থাকা যে-কোন সমস্যারই আমরা সমাধান করতে পারি। আমরা যদি আমাদের সৃষ্টিশীল ক্ষমতা ব্যবহারের সিদ্ধান্ত নিই, পৃথিবীর যে-কোন সমস্যারই সমাধান করা আমাদের পক্ষে সম্ভব।”

প্যারিসের মেয়র অ্যান হিদালগো তাঁর শীর্ষ নির্বাহীবৃন্দ ও প্রফেসর ইউনূসের সাথে একটি পৃথক কৌশলগত সেশনে মিলিত হন। প্যারিস অলিম্পিককে ইতিহাসে অনবদ্য করে রাখতে তাঁরা বেশ কিছু গুরুত্বপূর্ণ সিদ্ধান্ত নেন। মেয়র হিদালগো প্যারিসে ইউনূস সেন্টার চালু করার জন্য প্রফেসর ইউনূসকে ধন্যবাদ জানান। প্যারিসে অবস্থিত এই ইউনূস সেন্টারটি ফ্রান্স ও বৃহত্তর ইউরোপে সামাজিক ব্যবসাকে বিভিন্নভাবে সহযোগিতা করবে।

সামাজিক ব্যবসায়ে প্যারিস নগরীর বৈশ্বিক নেতৃত্ব, অংশগ্রহণমূলক অর্থনীতি ও শহরটির অসাধারণ চিন্তাধারার ভিত্তিতে প্যারিস ২০২৪ অলিম্পিক অন্তর্ভূক্তি, টেকসই উন্নয়ন ও সামাজিক উদ্ভাবনের একটি মডেলে পরিণত হবার আশা করছে।

 

hard-extreme.com tellyseries